Lenie van den Engel-Hoek

PREVERBALE LOGOPEDIE, WAAR STAAN WE?
lenievandenengelhoek ‘Evidence based’ behandelen is ook voor logopedisten een must. Voor veel deelgebieden is dit bewijs nog niet aanwezig. Binnen de preverbale logopedie wordt via ‘mechanism based’ gezocht naar de beste behandeling: het ontrafelen van de mechanismen die de basis vormen van adequate motoriek. In de afgelopen jaren is de behandeling van kinderen met eet- en slikproblemen steeds meer gericht op het gebruik van motorisch leren. Oraal motorische activiteiten worden functioneel getraind tijdens eten en drinken. Uit de literatuur weten we dat functioneel oefenen geschikt is om motorische vaardigheden te oefenen. Het motto ‘Een kind leert van de lepel te eten door hem van de lepel te laten eten’ zou daarmee centraal moeten staan in de behandeling. Kennis van de normale ontwikkeling van eten en slikken, de invloed van eigenschappen van voedsel en biomechanische aspecten tijdens oraal en faryngeaal transport van voeding, zijn daarom belangrijk voor logopedisten die werken met kinderen met eet- en slikproblemen.   In de presentatie zullen de laatste ontwikkelingen op dit gebied worden besproken en aan de hand van casuïstiek zal de praktische vertaling aan bod komen.  

Over Lenie

Lenie werkt op de afdeling Logopedie - kinderen (Revalidatie) van het Radboudumc en is gepromoveerd op een onderzoek naar de slikproblemen bij kinderen met een spieraandoening. Zij werkt in de klinische patiëntenzorg en als wetenschappelijk onderzoeker. Ze is betrokken bij verschillende wetenschappelijk onderzoeken op het gebied van ‘oral motor disorders’ bij kinderen.   TERUG NAAR ALLE SPREKERS